Sunday, 4 March 2018

رشاد وخديجة ورحلة عبر مصر - الفصل 32

الفصل الثانى والثلاثون. رشاد وخديجة ورحلة عبر مصر
اخرجت خوخة من الديب فريزر الهائل بسلة مجمدة بالجزر المكعبات من تقطيعها وتفريطها وقالت لى ساعد لك بعضا من البسلة والارز بيدى. كانت تعلم ما احب. كم احبك يا ماما. وتعلم انى لا اطيق تناول الطعام من اعداد الطاهيات والخدم هنا رغم نظافتهن واناقتهن.
شاهدنا فيلم Boogeyman واعجبتنى كثيرا المراهقات الامريكيات واناقتهن فى سلسلة هذه الافلام. فقالت لى خوخة. نعمت الله ليست اقل منهن وانت تعلم ولعل هذا سر انجذابك الشديد لها. قلت لماما. نعم هذا صحيح تماما. قالت. اترى اننى عاجناك وخابزاك واعرفك كراحة يدى. قلت لها. من عرفت ابنها/زوجها كراحة يدها فما ظلمت. ثم اضفت. الحقيقة يا ماما وخلال كلامى معها ومع موهبتها الاحلامية العجيبة ككابوس شارع إيلم. لاحظت انها ايضا تعرفى هواياتى وميولى جدا. وازدادت بعد لقائى بها وحبها الشديد لى. ازدادت تزينا وتصفيف شعر وارتداء ملابس وتوبات استرتش بحمالات وبناطيل بيجامات فضفاضة مخططة طوليا وسويتشيرت بسوستة تبرز نهود نهديها وانوثتها. والشعر السارح الانيق. وحتى استعمال كلمات من الانجليزية الامريكية الدلوعة المايصة مثل المراهقات الامريكيات تماما. مثل بطلات فيلم بوجى مان 3.
ظللنا مترددين وحائرين انا وماما هل نخبر بابا ام لا نخبره. حتى مضى شهران. وقررنا ان نسرع باخباره قبل ان تظهر بطن ماما وترتفع. فى تلك الليلة كان بابا جالسا فى مكتبه يضع نظارته ويقرا فى ملفات عمله. وخلفه مكتبة عامرة بالكتب التى كثيرا ما قرات منها انا وخوخة وهو. دخلنا انا وماما مثل من فعلا فعلة خائفين مترددين ومطأطئى الرؤوس. سلمنا عليه واستاذناه بالجلوس على مقعدى المكتب امامه. لنتكلم معه بامر مهم لا يحتمل التاجيل. قال. ضرورى يعنى ؟ انتم شايفين الشغل فى ايدى مبيخلصش. قلنا له. ايوه ضرورى. ترك ما بيده فى زفرة استسلام واشار لنا بالجلوس وقال. خير. قالت ماما. تبتدى انت يا ريتشى ولا ابتدى انا. قلت لها. لا ابتدى انتى يا ماما. قالت. ماتبتدى انت. قلت لها. لا انت بتعبرى احسن منى. قال بابا فى غضب وعصبية. انتم هتتعازموا على بعض. وعلى الكلام. يلا اى حد فيكم يتكلم ويخلصنى. قالت ماما. طيب يا خويا بس اوعدنا انك تفضل هادى ومتزعقش. ومتتهورش. قال بابا. ولو انى مش فاهم اى حاجة بس اوعدك. حكت له ماما كل شئ جرى بيننا فى هذه الرحلة المباركة. وحتى يوم الجمعة المبارك فى الاقصر. بل وحتى معرفتها بحملها منى. ارتفع حاجبا بابا وهم بمقاطعة ماما اكثر من مرة خلال حديثها لكنها كانت تشير له بالسكوت حتى تكمل كلامها فى صمت فكان يكظم غيظها ويشير لها لتكمل. فلما انتهت. لم ادر كم مضى علينا من وقت استغرقته ماما فى حكايتها. سكت بابا ونظر الى ثم الى ماما طويلا. وكلانا فى رعب وقلبانا يدقان بعنف رهيب. اخيرا تكلم بابا وقال. مش تكون انت ابنى ولا انتى مراتى. ازاى تعملى فيا كده. وانت يا ولد ازاى تتجرا وتعمل كده. اخص عليكم. انا هاسيب البيت ده ودلوقتى حالا. وانتى يا هانم احمدى ربنا انى زوج عاقل والا كنت موتك وموته حالا. انا ماشى ومش هتشوفونى تانى عشان ترتاحوا. واعتبرينى منفصلين او متطلقين.
حاولت ماما وهى تبكى ايقافه. اسمع بس يا اسماعيل. اهدا مش كده. اعقل متبقاش مجنون. نهض وصعد مسرعا الى غرفة نومهما. وانزل حقيبة سفره ولملم ملابسه وقال. وانتم خليتم فيا عقلى. وفى الاخر تقولى لى انك حامل من الولد المفعوص ده. ده لا ابنى ولا اعرفه وقلبى غضبان عليه ليوم الدين. قالت. متقولشى كده حرام عليك. ده ابنك من لحمك ودمك. ابنك الوحيد. وانا مراتك حبيبتك. انا اشترطت عليه انه ميحاولش يفرق بينا وهو وافق. الاقيك انت عايز تسيبنى. هو مش غريب ده ابنك وابنى. ايه المانع تقبل بمثلث حب للابد ما بينا. قال. اسف يا هانم. مقدرش اقبل بحاجة زى كده. عن اذنك. وركضت خلف بابا. وظلت تحاول اثناءه عما يفعل وعن الرحيل لكنه لم يسمع لها وركب سيارته وانصرف.
جاءت الى ماما باكية واخذت تضرب صدرى وتقول. انت السبب خربت بيتى وبينك ودمرت عيلتنا. منك لله يا شيخ. اعمل ايه انا دلوقتى. قلت لها. اهدى يا ماما بكرة يهدا ويرجع. قالت. يرجع. انت بتحلم دا ابوك وانا عارفاه وعارفة عنده ولما يصمم على حاجة لا يمكن يرجع فيها ولو انطبقت السما على الارض. انت السبب يا ريتشى. انا غلطانة انى مشيت وراك وسمعت كلامك وكلام قلبى. قلبى ده يستاهل التقطيع والحرق. قلت لها. بعد الشر عنك يا احلى خوخة اهدى بس وكل شئ هيتصلح صدقينى جد ويلينج.
وبقينا فى شجار دائم وتحملنى المسؤولية لشهرين او ثلاثة ورغم ذلك كنت اصالحها وامارس معها الحب فتنسى وتهدا قليلا ونتفرج على افلامنا واولمبيادنا. ثم تعود للشراسة والشجار. وحاولت خوخة التقصى عن مكان بابا لتذهب وتصالحه وتقنعه بالعودة. لكن بدون جدوى. كشفت خوخة بالسونار وعلمت من الطبيب ان فى بطنها توام ولد وبنت. كنت فرحا للغاية. وكانت خوخة ايضا فرحة. لقد قضى الامر. ونسيت بابا ولو الى حين. كانت تشعر وكذلك انا اننا وقعنا على كنز انسانا كل شئ وكل شخص اخر حتى بابا. وفى الشهر الرابع طرق باب قصرنا طارق. كان ابى. اخذناه بالحضن وبكينا جميعا. وراى بطن ماما وهى عالية قليلا. قال لى ولها. مبروك. وحشتونى جدا. قلت. وانت كمان يا بابا. حرام عليك اللى عملته فينا ده. ماما وانا كنا هنموت عشانك. قال. انا اسف. انا خلاص قررت وخدت قرارى. انا موافق على اقتراحك يا خديجة بمثلث الحب. الف مبروك يا عرسان. قلت لبابا. الله يبارك فيك يا بابا يا حبيبى. هما ولادك واحفادك برضه. اتمنى تباركهم. وقالت ماما. يا اسماعيل مش هنقدر نكتب الولاد باسم ريتشى لاسباب قانونية ممكن نروح فى داهية وسين وجيم. لذلك اتمنى انك توافق على كتابتهم باسمك. قال بابا. وماله انا معنديش مانع. وزى ما قال ريتشى حمادة هما برضه ولادى واحفادى. بس بتقولوا هما مش هو يعنى ؟؟ قلت له. هما ولد وبنت يا بابا .. توام. تهللت اسارير بابا وزال خوفى وقلق ماما وزفرنا بارتياح وتنفسنا الصعداء وهو يقول. يتربوا فى عزنا. انا كنت غبى يا جماعة انى رفضت اقتراحكم. انا شايف دلوقتى ان اللى بينك انت ومامتك يا ريتشى يقربنا ويقوى عيلتنا اكتر. انت خليفتى يا ريتشى. خلى بالك منها. دى الهة بجد. وعارفة نفسها. شياكة وانوثة وصاحبة اجمل ك س فى العالم. قلت. يا نهار اسود. هو السر ذاع. ضحكت ماما. وقال بابا. سر ايه. فهمونى. قالت ماما. اصل ابنك مطلع عليا اللقب ده وبالصدفة انت كمان طلعته. توارد خواطر ده ولا ايه هاهاهاها. قال بابا فى فضول. ومسميه ايه كمان يا واد يا فلاتى انت. ضحكت ضحكة خفيفة وسكت لوهلة ثم قلت. خديجة الصغيرة او المصغرة. قال. يخرب عقلك انت مصيبة. اسم حلو اوى. قالت ماما لى. انا داخلة مع باباك واحشنى. قلت لها. مفيش مشكلة يا ماما. قالت لى. معلش يا ريتشى يمكن ده يدوم اسبوعين او تلاتة لغاية ما ارجعلك. قلت لها. انا ملتزم بشرطك يا ماما مهما كان صعب. وكمان بحب بابا واتمناله السعادة. مش ممكن اقف فى طريق سعادتكم. فقال بابا. ولا احنا يا حبيبى. زى ما قالتلك ماما. لانها فعلا وحشتنى وغبت عنها شهور زى مانت عارف. عايز اشبع منها وبيها شوية.
وكانت اسابيع مؤلمة وملاى بالوحشة والغيرة بالنسبة لى ولكن ما باليد حيلة على ان اعتاد ذلك. ولعله سيخف بعدما يعوضان اشتياقهما طوال الشهور الماضية. كنت اراقب ممارستهما الحب وهمسات ماما المغرمة وكاننى ارى زوجتى باحضان رجل اخر برضاى وقد اثارنى هذا واغضبنى والمنى فى نفس الوقت.
لكن وبالفعل بعد تلك الاسابيع الثلاثة الملاى بالعذاب والالم والغيرة والاثارة. لم يتكرر لقاء ابى بامى الا ليلة كل عظة شهور. واصبحت خوخة لى بشكل كامل. ذات ليلة وانا امارس هوايتى اليومية وادمانى بلحس ك س ها الرهيب اجمل ك س فى العالم. قالت. اى. قلت. ماذا بك يا ماما. قالت. ولادك فى بطنى بيلعبوا يا ريتشى. اشقيا زى ابوهم. قبلت بطنها العالية. وقلت. ربنا يخليكى ليكى يا اغلى ام واعز زوجة وحبيبة. اكلتينى احلى اكلات مصر والغرب وعلمتينى وربتينى ودلعتينى وعملتيلى اجمل البلوفرات واشغال التريكو واللاسيه والمكرمية والخياطة ولوحات الكنافاه. وثقفتينى باجمل الكتب فى العلوم والفنون والاداب والرياضات واللغات والقانون. ووريتينى اجمل الافلام والمسلسلات والكرتون كوميكس وانيميشن. حياتى معاكى كلها سعادة من اول ولادتى لغاية النهارده. ولسه. كمان هترزقينى يا الهتى باجمل الولاد. من ك س ك الطعم ده يا ماما. سلمتينى جسمك وروحك وعقلك. واكرمتينى وشرفتينى بجوازى منك وقبولك جوازك بيا. وبتكرمينى بحمل بذرتى وولادى ذريتى فى بطنك. ربنا يخليكى ليا وميحرمنيش منك. وكان فضل خوخة حبيبتى على عظيما جدا حقا. قالت. تعالى يا رغاى نام جمبى هنا. انت بالع كلبة والدة ولا ايه. بطل رغى وبوسنى من فمى مرة واحدة هتعبر بيها عن كل الكلام ده. مجرد تبصلى بعينيك ده كفاية ويوصلى رسالتك. مجرد اسمع صوتك وانت بتقولى بحبك يا خوخة او بحبك يا ماما. مجرد تبوس رجلك بخشوع وتركع لى وتسجد وتنحنى و ريسايت يور فايف برايرز فور مى وذ سوراز فور مى فروم كوران كونسيدرز مى جديس اوف اول جدز اند جدسيسز. مجرد تبوس وتلحس خديجة الصغيرة حبيبتك او مصنع الكواكب زى ما بتسميه دلوقتى. مجرد تنادينى يا مصنع السكر القصب او مصنع الكواكب. مجرد تلعب معايا شطرنج. مجرد نشوف مع بعض فيلم او نقرا قصة بنحبها ده كفاية يوصلى كل اللى قلتهولى ده. وانا كمان رغاية زيك اهو.
استمتعت برؤية بطن ماما تكبر بسببى. ونهودها تثقل بالحليب الذى بدات اتذوقه ويعجبنى وسيكون لى نصيب منه بعد الولادة ولو 10%. ساعبئه فى زجاجات واحفظه بالثلاجة واضعه على شايى. واصنع منه جبنة ايضا. واستمتعت برؤية صور السونار وكنت اذهب فى غياب ابى بالعمل اذهب معها لطبيب النسائية او النساء والولادة. لاطمئن معها على حالتها. فكونها بالاربعين يعرضها لمخاطر خلال الحمل. قالت لى. هذه اخر مرة احمل فيها اياك ان تفعلها مرة اخرى. حتى لو انقطع طمثى بعدها ساستعمل لولب مع بذرتك السوبر هذه لا احد يعلم ما يمكن ان يحدث. قلت لها. وانا لا ارضى لك التعب يا الهتى. يكفينى منك كل النعم التى احصيتها لك والتى وهبتنى اياها. وان اعد نعمة خوخة لا احصيها. ولا استطيع حصرها فهى بلا نهاية. وشاهدنا معا كرتون كان يا ما كان الحياة عن نزول الانسان من قرديته والشجرة ليحب المراة ويني كها ويخصبها وكيفية تكون الجنين خلية خلية وتخصص الخلايا. كنا سعيدين جدا. وبحلول سبتمبر جاء المخاض امى نهارا وبدات فى الصراخ والاستغاثة بى. اسرعت احملها لا ادرى كيف واضعها فى السيارة وانطلق بها الى مستشفى الطبيب المتابع لها. وجدناه هناك. وادخلوا ماما غرفة الولادة وانا بالخارج قلق وشعرت شعورين معا خوفى الشديد على امى وخوفى من فقدانها ولومى لنفسى على انى السبب فى معاناتها هكذا. والشعور الثانى شعور الاب والزوج حين ولادة زوجته لاولاده. وخوفه عليهم ايضا. وبعد ساعات كنت اموت فيها واحيا واموت واحيا. خرجت الممرضة تبارك لى باولادى وتقول. يتربوا فى عزكم. اخواتك حلوين اوى زى القمر. ولد وبنت. قلت لها. ومرات.. اقصد وماما عاملة ايه. طمنينى ارجوكى. قالت. بخير زى الحصان. سيبها ترتاح ساعتين وبعدين نسمح لك تشوفها وتشوف الولاد. شعرت بالراحة والسعادة وتشوقت لمرور الساعتين لارى ماما. ومرت الساعتان ببطء يعذبنى واخيرا اتوا لى وقالوا يمكنك الدخول اليها الان. ودخلت. كانت ماما مشرقة كعادتها مع بعض الاجهاد المفهوم طبعا. ولكن رؤيتها هكذا طمانتنى عليها. وهى تحمل على كل ذراع احد التوامين الولد والبنت. كانت جميلة مثل ايقونات ماذر اوف جد. نزلت على قدميها الجميلتين اقبلهما وهى بثياب المستشفى البيضاء. وضممتها بجنون. ضحكت وقالت. واضح انك قلقت عليا اوى. قلت لها. كنت باموت من قلقى عليكى يا ماما. قالت. متخافيش عنر الشقى بقى انا زى القطط بسبع ارواح. قلت لها. ده يسعدنى. ربنا يخليكى ليا يا حبيبة قلبى. اشارت للولد والبنت الهادئين وقالت. ايه رايك فى ولادك. وولادى. واخواتك. قلت وانا امعن النظر فى وجهيهما. جمال اوى يا ماما. شكرا ليكى عليهم. قالت. شعرهم طويل زيك لما كنت قدهم. هتخلينى اعيده من تانى يا تشاك حمادة. ايه رايك نسميهم ايه. قلت لها. انا عايز اسميهم اسامى فرعونية وامريكية مركبة ايه رايك يا ماما. قالت. قول كده وانا اقولك حلوين ولا لا. قلت لها. نسميه تحتمس جيسون. ونسميها نفرتارى امبر. قالت ماما. بس هيبقى اسم صعب ويمكن يكرهوه. مانسميهم اسم عربى احسن وسهل. قلت لها. ممكن نخليه اسم مركب ثلاثى. مش ثنائى ساعات كنت باشوف بنات انجليزيات او امريكيات لهم تلات اسامى مش اتنين بس. نسميه اضافة للاسمين منصور ونسميها ملك او ملاك او هدى او حورية. قالت لى. خلاص يبقى منصور تحتمس جيسون. وهى يبقى اسمها ملاك نفرتارى امبر. انت مبدع يا ريتشى. تربيتى وثقافتى تمرت. بس خديجة الصغيرة او المصغرة او الصغرى زى ما انت مسميها زعلانة منك ومن رشاد الصغير وبتشتكى لى وبتعيط ولادة ولحس ون ي ك هى مش متعودة على كده وتعبت اوى. قلتلها انتى دلوعة وبطلى دلع مرق دا ريتشى سيدك وتاج راسك. قلت لها بجدية. لو تعبتى يا ماما قوليلى انا يهمنى امتعك مش اتعبك ولا اتعب خديجة الصغيرة. قالت لى. انا طبعا مش عايزاك تقرب لخديحة الصغيرة لغاية اربعين يوم عشان النفاس والراحة. هى زى المتعورة دلوقتى. اى حتى تانية من جسمى ملكك بس ارتاح اسبوع ماشى. قلت لها. ماشى يا احلى قمر. قالت. واخبار البروستاتا ايه معاك. لو حسيت بتعب حط اللبوسة او تعالى لى وانا ادلك رشاد الصغير عشان تخلص من سوائل البروستاتا الزيادة.
وبقيت ماما بالمشفى اسبوعا ثم انصرفنا للمنزل. ولم يزرها ابى فى المشفى فقط اطمأن عليها بالهاتف. هو مشغول بالبيزنس جدا كعادته. وقال لى. انت الخير والبركة. دى نعمة كبيرة من ربنا انك بتحبها الحب ده كله. انت راجل البيت فى غيابى. بصفتك ابن ودلوقتى بصفتك اب وزوج كمان. ده من حسن حظ خديجة انها لاقت اللى يعوضها عن غيابى ومش غريب ده من لحمى ودمى.
شاهدنا فيلم Entrapment وقرانا قصيدة يا شعبى حبيبى يا روحى يا بيبى. وقلبت تقويم المكتب الدانمركى الشمرلى الضخم على مكتب. كنت قد اضفت اليه اسماء الشهور السريانية الميلادية واسماء ومواعيد الشهور العبرية والسنة اليهودية 5779 والسنة المصرية القديمة 6260 مثلا وشهر ناصر يوليو حسب تقويم القذافى وشهر هانيبال او كما اسميه شهر تحتمس اغسطس وبعض المناسبات المهمة مثل الوحدة المصرية السورية وثورة 8 مارس وتوقيع اتفاقية السلام كامب ديفيد ادامها الله علينا. بسلام ومحبة شاملين. وعيد الجلاء السورى وعيد الاب وذكرى ثورة الفاتح وذكرى عاشوراء وايام استشهاد الحسين فى كربلاء من 1 الى 10 محرم. وذكرى تعامد الشمس على وجه رمسيس الثانى فى 22 فبراير واكتوبر. وعيد الجلاء المصرى وعيد النصر فى 23 ديسمبر وذكرى ميلاد عبد الناصر 15 يناير وذكرى وفاته 28 سبتمبر. وعيد الحب المصرى 4 نوفمبر وعيد الحب العالمى الفالنتين 14 فبراير. وقبل كل ذلك عيد ميلاد ماما بيناير وعيد ميلاد بابا بمايو وذكرى زواجهما بفبراير وذكرى زواجى بماما وبنعمت الله. وعيد ميلاد اولادى العذرائيين مثلى. اضافة لما فيها اصلا من شهور قبطية فرعونية وهجرية وميلادية ومناسبات وطنية مصرية كثورة يوليو واجتماعية كعيد الام وشم النسيم واسلامية ومسيحية مثل عيد القيامة واحد الشعانين وخميس العهد والجمعة العظيمة وسبت النور.
عينت ماما وصيفة ومربية للولد والبنت. وقد امدتها بالتعليمات والتثقيف اللازم ليصيرا مثلى ومثل ماما.
وبحلول يناير استدعت ماما نعمت الله واخاها كمال ووالدتها الطبيبة النفسية رباب وزوجها. من اجل حفل زفافى انا ونعمت الله. كان حفلا اسطوريا وكانت نعمت الله تذوب فى حبا. ولن تعود مع اهلها طبعا الى سيناء بل ستحيا هنا بالقصر معى ومع بابا وماما.
زينت لنعمت الله بحفل زفافنا قصرنا المنيف ليبدو مثل مدرسة ثانوية امريكية. وبنيت لها هيكلا فى حدائق السراى المترامية الاطراف وعزمنا زملائها وزميلاتها بمدرسة اللغات بشرط ان يرتدوا ايضا مثل طلبة المدارس الثانوية الامريكية او افلام المراهقين الامريكية بالعقد الاول من القرن الحادى والعشرين. وارتدينا هى وانا ملابس ملك وملكة حفل التخرج البروم. كان حفلا رائعا بحق.
تقبلت نعمت الله ان لها ضرة وشريكة فى قلبى هى ماما. وكانت الليالى التى اهجرها فيها تستدعى باحلامها نسختى وشبيهى. وتوامى. ليمارس معها الحب ويغازلها. سالتنى هل يعتبر ذلك خيانة منها او انى امانع. قلت لها اغار منه ولكن جيد ان لديك وسيلة تجعلنى معكما مع زوجتى الحلوتين. وتعلمت نعمت الله وتشربت من ماما كل شئ من ثقافة وعلمانية وتنوير وطهى ممتاز وفنون واشغال نسوية كانت هواياتها مثلنا. انيقة ضد التكفير والحجاب والخدود والتعصب الاخوانى والسلفى. وكانت دوما مثال المراهقة الامريكية سنا واناقة ومياصة باللهجة الامريكية. ما اسعدنى باسرتى الكبيرة امى/زوجتى الاولى وزوجتى الثانية وابى واولادى ومستقبلا اولادى من نعمت. ومستقبلا حليبى يغزو شر ج خوخة.
النهاية
انها قصة تجمع كل شئ مثل جمع موبايل السامسونج الذكى لاروع برامج بوصلة اورشليم والبوصلة ومراحل القمر والتقويم تقويم الامين السورى وخرائط جوجل وتطبيقات جوجل وكيو كيو بلاير وواتساب وفايبر وايمو وويذر واندرجراوند ويونيت كونفرتر وياهو ميل وماسنجر واوسام الارم كلوك ولاين وايسيت سكيوريتى وجوجل كالندار وارابيك بايبل وتودو ليست وسبلنيدو و كوبتيك كالندار واولد ايجيبشن كالندار وهجرى كالندار وبايبل آى إس وهاى سكول ستورى واثيست كوتاشنز وجوت ميثوس كلاسيك وتوقعات الابراج وليتروتيكا وليتروتيكا فورام وجوجل ترانسليت والروزنامة وفورشيرد وارشيفيست والمصحف والسيرة النبوية والدواوين وتكبيرات العيد الكاملة وكالندارز إن وان والفيسبوك والفيسبوك لايت وياهو ويذر واكيو ويذر والمسبحة الوردية وسانت شربل وصلاتى السمكة واسلام وير وباورفول برايرز جيسس وسبيد تيست وانغامى وساوند كلاود و إيه دى إم وحرية الراى مقالات جريئة وآى إم دى بى وادوب اكروبات وفايرفوكس وبلوتوث ريموت بى سى وصحف مصر ووورد وسوما وبلوجر ووورد برس و Plockr ودى سى إن وتانجو وفى كيه وفيميو والشطرنج وال29 كارد جيم والسوليتير سويت والبيبى نيمز و ام اس اكس ايميو فرى وهارد تايمز وتيل اوف تو سيتيز واندرو لانج فيريز بوكس وويكبيديا وام بى سى وداتا 18 وانسينسوريد وآى إف إيه دى ونيودفيستا وكومباتيبول استرولوجى ومدونة سكس ومنتديات نسونجى وكينج اوف سات واو إس ان بلاى ومحرك البحث القرانى وساكرد تكستس وبين موفيز وساى فاى سكجوال ومدونة سمسم المسمسم واكس اكس اكس بانكر وردتيوب واكسفيديوز وبورنهاب واكسهامستر واى كير وقراء مصر للقران والقران مترجم انجليزى والدليل 140 وورلد كلوك ووورلد ماب ويو اس ايه ماب وديلى موشن وفيسبوك ماسنجر واوبر وترافيل ماث وجيويش كالندار وفيديو شو وفى كيه دوكس

No comments:

Post a Comment